Voorheen spraken we over een Supercar (ook wel exotische auto genoemd), dat is een losjes omschreven beschrijving van bepaalde high-performance straatlegale sportwagens. Sinds de jaren 1990 of 2000 is de term Hypercar in gebruik genomen voor de best presterende Supercars.
Insiders zeggen dat de Lamborghini Miura, geproduceerd van 1966-1973, de eerste Supercar was. Een interpretatie tot de jaren 1990 was het om de term Supercar te gebruiken voor een middenmotor tweezitter auto met minstens acht tot twaalf cilinders, een vermogen van minstens 400 pk (298 kW) en een topsnelheid van ten minste 180 mph (290 km/h).
Het belangrijkste kenmerk van een Hypercar is absoluut de exclusiviteit (beperkte productievolumes).
De definitie van een Hypercar is eigenlijk altijd subjectief geweest en een kwestie van blind vooroordeel. Veel eigenaars kopen ze zelfs aan als beleggingsobject. Veelal wordt de McLaren F1 uit 1993 als eerste Hypercar beschouwd, terwijl anderen weer van mening zijn dat dit de Bugatti Veyron uit 2005 moet zijn.
Veel recente Hypercars maken gebruik van een hybride aandrijflijn, een trend die in 2013 is gestart door de McLaren P1, Porsche 918 Spyder en de Ferrari LaFerrari. Andere Hypercars zijn de volledig elektrische Battista van Automobili Pininfarina en de C_Two van Rimac.
Voor uw Hypercar zijn landelijk weinig of vrijwel geen verzekeringsmogelijkheden, als coverholder van Lloyds kunnen wij voor elke Hypercar een perfecte aanbieding doen:
- Nieuwwaarderegeling 1ste eigenaar bij total-loss schade gedurende 36 maanden.
- Aankoopwaarderegeling niet 1ste eigenaar bij total-loss schade gedurende 36 maanden.
- U bepaalt welk bedrijf uw schade aan uw Hypercar gaat herstellen. Voor rekening van verzekeraar wordt uw voertuig voor en na de reparatie gehaald en terugbezorgd bij een nader op te geven adres in het land waar uw Hypercar normaliter gestald staat.
- Hypercars ouder dan 36 maanden kunnen gratis worden getaxeerd voor rekening van verzekeraar. De geldigheid van het taxatierapport is 3 jaar.
- Geen eigen risico bij total-loss, natuurevenementen, transport, brand, diefstal en ruitvervanging.
- Niet fabrieksmatig geïnstalleerde beeld-, geluids-, telecommunicatie- en navigatieapparatuur gratis verzekerd tot maximaal euro 10.000,-
- De accessoiredekking geeft op uw stallingsadres tevens dekking voor schade aan of verlies van extra banden en velgen, dakpanelen, car-covers en batterijladers tot maximaal euro 10.000,-
- Indien bij schade blijkt dat bijpassende velgen en/of bekleding door veroudering niet meer beschikbaar zijn, geeft de polis recht op vergoeding van alle velgen en/of volledige bekleding tot maximaal euro 15.000,-..
- Treedt er bij een gedekte Casco-schade na de reparatie een mogelijke waardevermindering op, te bepalen door een onafhankelijke deskundige, dan wordt deze wwardevermindering vergoed tot maximaal euro 10.000,-.
- Beperkte circuit-dekking (niet compentatief). Geen WA-dekking. Casco-dekking gedekt met een eigen risico van 10% van de verzekerde som van uw Hypercar. Uitkering tot maximaal euro 350.000,-.
- Overwaarde dekking. Indien blijkt dat bij schade de werkelijke waarde van uw Hypercar hoger is dan de getaxeerde waarde in het taxatierapport, dan wordt deze waarde in de eerste 12 maanden na de datum van taxatie verhoogd met een maximum van 25% tot maximaal euro 250.000,- en tussen 12 maanden en 36 maanden na de datum van taxatie verhoogd tot 15% tot maximaal euro 50.000,-.
- De jaarpremie voor uw Hypercar is niet onderhevig aan no-claim terugval bij schade, het is een vaste premie.
Onze polisvoorwaarden zijn briljant, de hierbij behorende jaarpremie voor uw Hypercar is eveneens uniek in Nederland!